Casinon i Sverige använder mobilt bankID – varför är det så mycket bättre?

På den svenska spelmarknaden är det numera tvunget att använda sig av en e-legitimation för att legitimera alla sina kunder, både vid registrering och inloggning. Det innebär flera fördelar, inte minst ur ett rent konsumentperspektiv. Men varför är casinon med bankID så mycket bättre än casinon som inte använder e-legitimation för att identitetskontrollera sina kunder? 

Sedan den 1 januari 2019 råder en ny svensk spellag som har kommit till för att skydda svenska konsumenter. Det gör man genom ett antal nya åtgärder, men den allra viktigaste är att alla spelbolag och casinon som nu vill vara en aktiv del av den svenska spelmarknaden måste beviljas en licens från den myndighet som sköter sådana ärenden. I det här fallet rör det sig om svenska Spelinspektionen. 

Den svenska spellagen stipulerar ett antal olika krav som spelföretagen måste följa och gör man inte det kommer man i förlängningen att bli av med sin licens. Ett av kraven som är allra viktigast är att man numera måste legitimera samtliga sina kunder, både vid registrering och vid varje enskild inloggning. 

När det handlar om casinospelande och betting på nätet är det självklart en komplicerad manöver att kontrollera alla kunder – om det inte vore för att det numera finns smidiga e-legitimationer som gör att det här kan hanteras snabbt och enkelt. Tack vare att många svenskar nu har ett bankID direkt i sin mobiltelefon kan man identifera sig på bara några sekunder. 

Samtidigt finns det även casinon utomlands som har bankID som en av sina metoder för legitimering av kunderna. Det finns flera sådana exempel på https://casinoutansvensklicensbankid.com/. Här blir det uppenbart att även utländska casinon har insett de stora fördelarna med att legitimera sina kunder med bankID. Men låt oss gå igenom några av fördelarna närmare. 

Betydligt snabbare med bankID

Tidigare var det många spelbolag och casinon som krävde verifiering av kundernas identitet i samband med registrering, insättning och framför allt uttag. Det var inte minst frustrerande för många kunder, som behövde skicka in dokumentation för att styrka sin identitet vid varje uttag. Det kunde ta lång tid att få ut sina vinstpengar. 

Men bankID har gjort den processen mycket enklare. Det är nu bara ett par knapptryck på telefonen eller datorn för att legitimera sig med bankID. Därefter har spelbolaget eller casinot fått all information det behöver. 

Säkerheten & tryggheten är bättre för alla parter 

Vidare har bankID, som är ett system som byggts upp av de stora svenska bankerna gemensamt, ökat säkerheten på spelmarknaden. Det gäller både i Sverige och i utlandet. Genom att bekräfta sin identitet vid varje inloggning, insättning, registrering och uttag kan man känna sig trygg med att ingen annan använder ens spelkonto. 

Vidare kan spelbolaget också känna sig trygga med att man inte låter obehöriga eller minderåriga vistas på sajten. Nu har man helt enkelt koll på vilka det är som loggar in och spelar. 

Användarnamn och lösenord ligger i det förgångna 

En tredje fördel med att spela på casinon med bankID före casinon som inte använder bankID som legitimeringsmetod är att du som kund inte behöver koppla några andra kontaktuppgifter till ditt spelkonto. Förr behövde man ofta ange telefonnummer, mailadress och andra personliga uppgifter. 

För att logga in användes sedan ett användarnamn och lösenord, men det är en inloggningsmetod som ligger i det förgångna. Nu fyller man i stället i sitt personnummer och bekräftar sin inloggning, registrering eller överföring direkt med bankID-appen. 

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*